• Lex Bersi

De afwisseling: Zitten en staan

Ergonomie + dynamiek = ergo-dynamisch


Werktafels, die de afwisseling van zitten en staan mogelijk maken, betekenen een echte kwaliteitssprong als het gaat om een dynamische werkwijze. Tijdens de afwisseling van zitten en staan gebeurt er in het lichaam gewoon meer dan alleen tijdens de afwisseling van verschillende zithoudingen. Naast een onmiddellijk voelbare verbetering van het lichamelijke welzijn heeft de vrije afwisseling van lichaamshoudingen een verbazingwekkend effect: Ook het geestelijke prestatievermogen en de creatieve actieradius van de werkende mens worden aanzienlijk verhoogd. Geestelijke en lichamelijke bewegelijkheid beïnvloeden elkaar namelijk wederzijds.


De trefwoorden: Individuele ergonomie.

Bij een ergodynamische kantoorwerkplek richt zich de vormgeving niet in de eerste plaats naar vaste genormeerde maten, maar naar de individuele (bewegings-) behoefte van de mensen. De gehele werkplek moet als een dynamische eenheid worden gezien. Verlangd worden meubelsystemen die door de individuele verstelmogelijkheden en door de vrije, flexibele opstelling van de werkplekmodule op de individuele behoeften in kunnen gaan. Alle werkplekcomponenten en de organisatie van het werk zouden op afwisseling gericht moeten zijn. Herhaaldelijke, spontane houdings- en belastingswisselingen, in het bijzonder tussen zitten, staan en lopen, zijn ideaal.

Arbeidswetenschappers en artsen adviseren  3 a 4 houdingswisselingen per uur.

Wat ons beweegt

De wervelkolom steunt en draagt ons lichaam. Zij bestaat uit 24 bewegelijke wervels. Tussen de wervels bevinden zich de tussenwervelschijven. De tussenwervelschijven treden met hun zachte, waterhoudende kern op als schokdemper, waardoor zij de hoge bewegelijkheid van de wervelkolom mogelijk maken.


📷

Vertebrae cervicales 7 halswervels

Vertebrae thoracicae 12 borstwervels

Vertebrae lumbales 5 lendenwervels

Os sacrum heiligbeen Wervellichaam

Tussenwervelschijf

Vier krommingen vormen samen de s-vorm.

Voor- en nadelen

Staan is niet beter dan zitten – omgekeerd geldt echter hetzelfde. Beide houdingen met de verschillende uitingen hebben hun aangename en onaangename kanten. De onaangename manifesteren zich steeds sterker, hoe langer de ene of de andere houding duurt.

Zitten en staan

Verslapping van de buikspieren (zitbuik)

Ontstaan van een ronde rug

Ongunstig voor adem- en spijsverteringsorganen

Doorbloedingsproblemen in de bovenbenen

Hogere belasting van de wervelkolom en de tussenwervelschijven

Gespannen rug- en nekspieren

Betere fijnmotoriek

Meer statische arbeid voor voortdurende fixatie van de voet-, knie- en heupgewrichten

Ongunstige condities voor de terugstroom in de aderen

Hogere energieomzet

Hogere variabiliteit van houding

Afwisseling maakt het verschil

Bij het wisselen van staan naar zitten wordt de wervelkolom door de achterwaartse kanteling van het bekken uit haar fysiologische s-vorm in een – afhankelijk van de zithouding – meer of minder onfysiologische positie gebracht. Daardoor stijgt de drukbelasting van de tussenwervelschijven.

Mensen hebben de neiging met een ronde rug te zitten, omdat dit van de rugspieren minder inspanning vergt dan het orthopedisch betere rechtop zitten. Er ontstaat als het ware een belangenconflict tussen de behoeften van de spieren en de tussenwervelschijven. Des te belangrijker zijn houdingsafwisseling en beweging!










Holle rug (lordosering):

De tussenwervelschijven worden normaal belast.

Naar zitten

Ronde rug (kyfosering): Er ontstaat een ongezonde trek- en drukbelasting.

De regelmatige, ongedwongen spontane wisseling tussen zitten en staan heeft een hele reeks positieve uitwerkingen; bloedsomloop, spierstelsel en wervelkolom worden significant ontlast, de bekende nadelen van bewegingstekort juist op beeldschermwerkplekken worden op die manier duidelijk verminderd.Het algemene lichamelijke welzijn en daarmee ook het mentale prestatie- en concentratievermogen worden aanzienlijk verhoogd. Stress die door een permanent te lage lichamelijke uitdaging kan ontstaan wordt doeltreffend voorkomen. Meer bewegen verminderd de kans op hart en vaatziekten en Obesitas

Voor meer informatie of advies, neem gerust contact met ons op wij adviseren u graag

Zie ook het eerdere blogpost;  “Is uw kantoor al dynamisch ingericht"

0 keer bekeken